דוח הנציבות: 76 תלונות מוצדקות נגד שופטים בשנת 2016

אבי יעקב No Comments on דוח הנציבות: 76 תלונות מוצדקות נגד שופטים בשנת 2016

דו"ח נציבות תלונות הציבור על שופטים לשנת 2016, הוגש הבוקר על ידי הנציב, השופט (בדימוס) אליעזר ריבלין, לשרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, ולנשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור

אולם בית המשפט העליון | אילוסטרציה צילום: פלאש 90
21:33
27.04.24
בנצי לייזרוביץ No Comments on ביתר עילית: בית כנסת עלה באש; בנס לא היו נפגעים

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מעיון בדוח נציבות תלונות הציבור על שופטים לשנת 2016 עולה כי בשנה החולפת, הוגשו לנציבות 890 תלונות, עלייה של כ-8%  משנת 2015, אז הוגשו 824 תלונות. "הגידול במספר הפונים אל הנציבות מעיד בראש ובראשונה על הצורך בגוף המבקר את בתי המשפט ואת האמונה והתקווה שהפניה לנציבות תביא מזור למצוקותיו של הפונה", כך ציין הנציב בדו"ח.

להלן ממצאים מרכזיים מהדו"ח:

  1. בשנת 2016 ניתנו החלטות ב-857 תלונות, מתוכן בוררו לגופן 523 (61%): 76 תלונות נמצאו מוצדקות (14% מתוך אלה שבוררו לגופן), ו-16 תלונות הצביעו על ליקוי מערכתי (3% מתוך אלה שבוררו לגופן). לשם השוואה, בשנת 2015 18% מכלל התלונות שבוררו לגופן נמצאו מוצדקות, ו-2% הסתיימו בקביעה כי מדובר בליקוי מערכתי (ראו פרקים 2-3 לדו"ח).
  2. בשנת 2016 הוגשו 31 תלונות נגד שופטי בית המשפט העליון, אך לא נמצאו תלונות מוצדקות (ראו פרקים 1-2).
  3. בשנת 2016 הוגשו 138 תלונות נגד שופטי בתי משפט מחוזיים, עלייה של כ-12% משנת 2015, אז הוגשו 123 תלונות (ראו פרק 1). 11 תלונות נמצאו מוצדקות (פרק 3).
  4. כנגד שופטי בתי משפט לענייני משפחה הוגשו 175 תלונות, עלייה של כ-9% משנת 2015, אז הוגשו 160 תלונות (ראו פרק 1). 10 תלונות נמצאו מוצדקות (פרק 3).
  5. בדומה לשנים קודמות, גם השנה לא הוגשו כלל תלונות נגד שופטי בתי הדין הצבאיים, למרות שבסמכות הנציבות לבררן.
  6. כמעט מחצית מהתלונות שנמצאו מוצדקות (47%) היו על שופטי בתי משפט השלום (פרק 3).
  7. בשנת 2015 35% מהתלונות המוצדקות עסקו בהתמשכות הליכים ועיכוב במתן החלטה. הדו"ח הנוכחי מצביע על ירידה בשיעור התלונות מסוג זה (המהוות 25% מהתלונות המוצדקות), אך לצידה מופיעה עלייה בשיעור התלונות הנוגעות לליקויים בניהול משפט – 38% בשנת 2016, לעומת 23% בשנת 2015 (פרק 3). בפרקים 8-10 ניתן למצוא פירוט ודוגמאות לתלונות לפי סיווגן.
  8. לפי הדו"ח, כנגד 10 שופטים נמצאה יותר מתלונה מוצדקת אחת (פרק 3). יתרה מכך, בשנתיים האחרות הנציבות החלה לקיים מעקב שוטף אחר אופן הטמעת החלטות הנציב במערכת השיפוט. מבחינה זו עולה כי ישנה תופעה של קידום שופטים ומינוי שופטים בדימוס כשופטים עמיתים, חרף העובדה שנמצאו בעניינם תלונות מוצדקות בעבר. "הנציבות מצפה בעניין זה לשיתוף פעולה עם מערכת השיפוט על מנת שניתן יהיה לבחון בעתיד את הקשר בין הציונים שקיבלו המועמדים לשיפוט, באותן אמות המידה הנבחנות בקורס שעורך המכון להשתלמות שופטים, לבין טיב התלונות, מספרן והתפלגותן – ככל שהתלונות מתייחסות לאותם מועמדים שנתמנו לשפיטה", לשון הדו"ח.

שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד: "אני מבקשת לברך את הנציב ריבלין על הכנת הדו"ח, אשר יש בו כדי לחזק את אמון הציבור במערכת המשפט.  העלייה במספר הפניות אל הנציבות מעידה בראש ובראשונה על כך שהציבור רואה בנציבות כלי יעיל ואפקטיבי לבירור תלונות. אני שמחה ששיעור התלונות שנמצאו מוצדקות נמצא במגמת ירידה, דבר אשר משקף שיפור בהתנהלות מערכת בתי המשפט. הנציבות גם מסייעת לנו לזהות ליקויים מערכתיים, וביחד עם נשיאת ביהמ"ש העליון ומנהל בתי המשפט  אני לומדת היטב את מסקנות הנציב על מנת שנוכל לוודא שהשירות שהציבור מקבל יהיה שירות יעיל ותקין. עלינו לשמור על מגמה של שיפור ושאיפה למצוינות תוך היעזרות בשילוב מוצלח של כלי ביקורת ושקיפות – כך עשינו וכך נמשיך לפעול."

 



0 תגובות